Sunday, December 18, 2005

PETA

Minggu lepas, Dr. Mesut Idriz, lecturer subjek Osmanli History berceloteh lagi. Memang best masuk lecture dia. Dia selalu bawa macam-macam lawak yang best yang boleh buat korang ketawa sampai keluar air mata. Hehe. Satu lagi, dia selalu bagi cadangan-cadangan yang adakala terasa macam susah nak buat, tapi make sense @ munasabah untuk dibuat andai ada peruntukan dan kerja keras.

Katanya, dia berharap satu hari nanti, budak-budak history, bila nak blajar history akan dibawa ke satu kelas khas untuk subjek history. Kelas tu, di sekelilinginya- kanan, kiri, depan, belakang hatta di siling dipenuhi dengan peta. Pandang atas, nampak peta, lihat kanan, lihat kiri, nampak peta.

Sebenarnya baru lepas tampal peta kat bilik nih. Beli di MPH Alpha Angle hari Jumaat lepas. Tapi takderlah sampai sekeliling bilik :D World Map untuk subjek Geography of The Muslim World and Minorities (actually nak cari peta Muslim World tapi takde. Kat mana nak cari ek?) & The Islamic World After 1500 AD Map untuk subjek Osmanli History.

Tengok peta, teliti dan bawa diri anda ke tempat itu. Anda akan merasa terlalu kerdil dan kecil. Betapa luasnya bumi Tuhan dan betapa Maha Gagahnya DIA.


* * * * *


YANG HAKIKI


Terjagaku di kamar
leka terdampar
berputar fikiranku dan berpinar-pinar.

Perasaanku berpusar
jiwaku tercemar
kudengar bisikan bagai hingar-bingar.

Jauhku merayau
jiwa kacau-bilau
kubagaikan harimau yang dibuta cahaya silau.

Kuterkial-kial
dan merasa sesal
kusedari cinta ini semata-mata khayal.

Kini kumencari cinta yang hakiki
cinta yang tiada berbelah bagi
daku mencari cinta yang hakiki
cinta yang bisa membuka mata hati.

Pada-Mu aku berserah
pada-Mu aku kalah
leraikan jiwa yang resah.

Pada-Mu aku meminta
berikan aku cinta
tiada lain yang kudamba.

Kumencari yang hakiki.


(Penasyid : Mawi :D )



No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <