Friday, February 01, 2008

QURANIC GENERATION!


26 Januari yang lepas, saya ke Darul Quran, Kuala Kubu Baru, Selangor untuk menghadiri Majlis Khatam Hafazan 30 Juzuk adik saya, Shaafiqah Idris. Alhamdulillah, berkat kesabaran, kesungguhan dan doa, adik saya yang kami panggil Alang a.k.a Sheqah itu berjaya menamatkan hafazannya. Saya sangat bersetuju dengan ucapan perasmian pengarah JAKIM. Benar, tidak mudah untuk para huffaz di zaman ini untuk berjaya menghabiskan hafalan mereka. Betapa banyak cabaran modenisasi dan dugaan yang harus mereka tempuh. Anak-anak muda ini bukan calang-calang orang kerana mereka berjaya mengawal dan menahan gejolak nafsu diri daripada terpengaruh dengan anasir-anasir buruk dan tarikan-tarikan liar dari luar yang bisa menganggu-gugat hafalan mereka. Betapa mereka telah mengorbankan hawa nafsu muda meraka semata-mata untuk menjunjung al-Quran dalam setiap hati-hati mereka. Betapa mereka harus mengawal akhlak dan peribadi serta mengawal seluruh tindak-tanduk mereka kerana ada al-Quran di dada-dada mereka yang bukan sahaja harus mereka hafal tapi memanifestasikannya dalam setiap amal dan peribadi mereka. Masya Allah! Tahniah buat para huffaz muda yang baru menamatkan hafazan mereka.

Wajah abah dan mak kelihatan berseri-seri sewaktu melihat Sheqah diarak dari kawasan masjid masuk ke dalam dewan. Mak ternyata tidak dapat menahan air matanya daripada gugur ke pipi. Dalam hati, saya tahu emak bangga dengan anak gadisnya yang kini bergelar Hafizah. Saya yakin, abah lebih-lebih lagi bangga dan bersyukur kerana penat-lelah dan jerih-payahnya mengajar kami mengenal al-Quran kini berbalas. Masih terngiang-ngiang di telinga kata-kata abah dan mak. Mereka tidak mahukan wang ringgit dan harta benda untuk menggembirakan mereka, cukuplah dengan kejayaan kami dan anak-anak mereka seramai 5 orang ini mampu menjadi insan-insan yang berjaya di dunia dan akhirat.

Masih lekat di ingatan bagaimana abah begitu serius mengajar kami al-Quran. Solat, al-Quran dan pakaian merupakan anatara perkara-perkara yang abah cukup titik-beratkan. Rotan nipis itu pasti hinggap di betis jika kami lalai dan leka. Dan dalam esak-tangis kami, abah akan datang kembali memujuk dan perlahan-lahan menyapu betis yang masih berbekas merah dengan minyak angin. Waktu itu, tentunya kami sangat marah dengan abah. Dalam hati, kami mengatakan yang abah sudah tidak menyayangi kami.

Namun kini, kami, terutamanya tiga anak gadis abah dan mak ini, harus berterima kasih atas didikan dan tunjuk ajar abah. Keseriusan abah ketika mengajar dan mendidik kami dengan didikan al-Quran, telah menjadikan kami insan-insan yang insya allah, tahu untuk menjaga dan menjunjung nama baik keluarga dan agama.

Buat abah dan emak, terima kasih kerana kalianlah guru pertama kami. Yang mengenalkan kami dengan Islam dan dusturnya, al-Quran serta yang mengajar kami dengan hemah dan tulus. Buat Sheqah, alfu mabruk alaik! Dengan gelaran Hafizah itu, kau ada tanggung jawab besar dan berat menantimu di depan, dik!

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <