Wednesday, May 20, 2009

BERAKHIRKAH AGENDA ZIONIS?


Konvensyen ”Berakhirnya Agenda Zionis” yang telah diadakan di Dewan Merdeka PWTC pada 9 Mei 2009 yang lepas dihadiri lebih 3000 peserta. Konvensyen yang dianjurkan oleh Aman Palestin dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina) ini telah dirasmikan oleh Mufti Perlis, Dr. Juanda. Bait-bait ucapan perasmian oleh Sahibus Samahah, Mufti kerajaan negeri Perlis ternyata mengesankan. Pertanyaan pertama beliau yang boleh kita renung dan fikirkan bersama ialah “Ada apa dengan Palestin?” Sungguh, Palestin merupakan tanah suci umat Islam seluruhnya. Kunci alam ini berada di Palestin. Apabila kunci kemuliaan dan kekuatan ini dibuka, seluruh alam boleh dikuasai oleh umat Islam dan begitulah sebaliknya, apabila Palestin lemah dan dikuasai, maka lemahlah umat ini. Zaman ini bukan zaman retorik. Bukan lagi zaman berkata-berkata. Zaman ini zaman bekerja, zaman berjihad, seperti kata Imam Hassan al-Banna, “Nahnu Qawm ‘Amaliyyun”. Sejarah sudah menyaksikan golongan yang lemah dan sedikit mampu mengalahkan golongan yang kuat dan banyak. Usaha, kerja keras dan perpaduan di kalangan Muslimin seluruhnya, mampu mengembalikan keizzahan umat. Dan ia tentunya bukan sesuatu yang mustahil kerana sejarah sudah membuktikan.

Tiga orang panel telah dijemput untuk membentangkan kertas kerja. Saya dan dua lagi sahabat dari UIA sampai agak lewat dan kami terlepas untuk mendengar pembentangan pertama oleh Dr. Roslan Mohd Nor, pensyarah kanan di UM. Beliau ialah lulusan dalam bidang Kajian Jerusalem-Islam dan mendapat ijazah kedoktoran di Scotland. Kami juga terlepas pembentangan pertama oleh Dr. Azzam Tamimi, seorang aktivis politik dan ahli akademik Palestin. Beliau merupakan Direktor Institut Pemikiran Politik Islam (IIIT) di London. Seroang lagi panel ialah Dr. Mohsen Soleh, pengarah Al-Zaytouna Centre For Studies and Cosultations di Beirut sejak 2004. Beliau merupakan Profesor Sejarah Kontemporari dan Arab Moden. Pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Jabatan Sejarah dan Tamadun UIAM (1994-2004).

Dalam isu Palestin ini, kita sering bertanya, apakah yang mampu kita lakukan untuk sebuah Palestin?

Dr. Azzam Tamimi telah memberikan jawapan yang mengesankan.

1)Setiap dari kita wajib belajar dan mengkaji tentang sejarah dan perkembangan isu Palestin dan Zionis ini secara mendalam.

2)Mengetahui isu ini secara jelas dan menyeluruh. Adakah kita mahukan sebuah Negara Palestin? Palestin sudah dikuasai oleh Parsi, Greek, Muslim, tetapi tidak satupun dari kuasa-kuasa besar ini yang menghalau orang Islam dari bumi Palestin. Tetapi Zionis, menghalau orang Islam dan membawa orang asing untuk tinggal secara haram di bumi Palestin. Umat Islam tidak mahukan sebuah Negara Palestin di tanah lain. Kita mahukan rakyat Palestin tinggal tetap di bumi mereka, di tanah ibu dan bapa mereka (motherland). Kita mahukan tanah Palestin yang ada sekarang kekal menjadi milik rakyat Palestin khasnya dan umat Islam seluruhnya. Apabila Fatah, pada tahun 1974 ingin menubuhkan sebuah Negara Palestin di atas sekeping tanah yang lain, rakyat Palestin menolak mereka kerana meraka gagal mempertahankan tanah Palestin.

3)Menerangkan kepada orang lain tentang isu ini. Berapa ramaikah dari kita yang berminat dengan isu ini? Kita harus memainkan peranan menerangkan kepada orang ramai tentang isu ini dengan menjadi lampu suluh kepada orang-orang di sekeliling kita.

4)Menyokong organisasi yang membantu memperjuangkan perjuangan rakyat Palestin dan menentang Zionis.

5)Memboikot Israel dan syarikat yang secara jelas menyokong Israel.

6)Mendesak negara-negara Islam untuk memboikot Israel dan membentuk sebuah kem. (camp of resistance). Negara-negara yang dicadangkan untuk bersatu dalam kem ini ialah Turki, Iran, Syria, Sudan, Libya, Malaysia, Indonesia serta melupakan pertelingkahan mazhab (Sunni-Syiah).

7)Isu Palestin haruslah dijadikan isu tempatan, sama seperti yang pernah dilakukan dalam isu menentang dasar apartheid.

8)Setiap individu haruslah menggunakan segala kemampuan dan keupayaan yang ada padanya. Anda boleh memberi ceramah, menulis, membuat laman web dan lain-lain sehingga isu ini diterangkan dan sampai kepada dunia seluruhnya.


“Aku tidak mampu memberi jaminan bahawa Israel akan kekal bertahan selama 50 tahun, namun aku hanya berani memberi jaminan bahawa Israel hanya mampu bertahan sehingga 15 tahun sahaja lagi.” (David Ben Gurion, Perdana Menteri Israel yang pertama).


1 comment:

Luqman Hakim QA said...

Salam,
sunyi dari sastera, eh? sekadar menumpang lalu di teratak maya ini.

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <