Tuesday, July 03, 2007

ANCAMAN KRISTIANISASI


Ada satu iklan yang acap kali ditayangkan di kaca tivi yang menarik perhatian saya. Mungkin anda juga perasan akan iklan Choir of Trinity College itu. Perkataan TRINITY itu membuatkan perasaan ingin tahu saya membuak-buak.

The Choir of Trinity College telah pun mengadakan persembahan mereka di Kuala Lumpur Convention Center pada 1 dan 2 Julai dan bakal mengadakan persembahan pada 4 Julai di E & O Hotel Ballroom, Penang dan 6 Julai di Jotic Auditorium bersempena dengan Johor Arts festival. Jadual persembahan ini turut termuat dalam laman web mereka. Iklan di tivi menyebut bahawa mereka bakal mempersembahkan lagu-lagu Beatles dan Australian Folks. Tapi benarkah hanya sekadar lagu-lagu rakyat yang bakal diperdendangkan?

Ya. Saya ini memang agak ironis. Harus anda ingat, dakyah Kristianisasi itu boleh masuk melalui pelbagai cara termasuk melalui muzik.

Ini sedikit pengenalan tentang koir berkenaan yang saya petik dari website mereka.

Choir of Trinity College has built a reputation for its fine singing of music of the Anglican Cathedral tradition, from the Renaissance to the modern day. Its major weekly commitment is the singing of Evensong, a wonderful Anglican service of praise and reflection through music, at 6.00pm in the College Chapel every Sunday during term. The choir records, broadcasts and tours regularly nationally and internationally.

Dan ini antara kaset dan CD yang telah mereka rakamkan. Rata-ratanya ada sangkut-paut dengan Kristianisasi. Abide With Me, O Blessed Light, Rejoice, My Spirit Sang All Day dan lain-lain.

Dan bagaimana pula latar belakang Trinity College itu sendiri?

This college has been founded in 1872 by the first Anglican Bishop of Melbourne, the Rt Revd Charles Perry, ‘after the model of the English Colleges of Oxford and Cambridge.’ On 1877, Trinity College Theological School was established by the second Bishop of Melbourne, Bishop James Moorhouse, to provide not only theological training but also ‘a large and liberal education’ for Anglican clergy. In 1983, The Trinity College Foundation was established. It is the arm of the College seeking philanthropic support – founded to foster and encourage the College’s commitment to access and equity. In 2000, Trinity College Learning Innovation Centre (TCLIC) set up to actively explore possible further developments in education, with a particular emphasis on the use of technology to enhance educational outcomes.And until now, this college has become one of the excellence institution of learning.

Dan jelas, Trinity College ini dibina dan diasaskan atas nama Kristianisasi dan pastinya mereka punya agenda tersendiri @ tersembunyi yang telah dan bakal dimanifestasikan atas nama pendidikan.

Ya. Mereka sampai kepada kita melalui pelbagai cara. Muzik salah-satu wasilahnya. Melalui muzik, mereka mengingati kebenaran Tuhan dan misi Kristianisasi itu sendiri. Selain itu, melalui muzik, mereka mahu para pendengar faham dan mendpaat pengetahuan tentang Jesus Christ sekaligus menyebarkan Bible melalui muzik kepada seluruh umat manusia daari segenap pelusuk dunia.

Selain Choir of Trinity College, terdapat banyak lagi artis-artis dan pemuzik-pemuzik yang menyebarkan dakyah Kristianisasi ini melalui muzik-muzik mereka. Antaranya Gospel Gangstaz – Mr.Solo, Tik Tokk and Chille Baby. Melalui muzik, mereka membantu dan berjuang untuk saudara-saudara Kristian mereka yang terperangkap dalam kebuluran dan kekejaman. Selain itu, Brother Keeper, Jonah 33 dan Williams Sisters juga antara kumpulan-kumpulan muzik yang mempunyai agenda Kristianisasi dalam muzik mereka.

Sebenarnya terdapat pelbagai cara Kristianisasi disebarkan. Selain muzik, mereka menyebarkan dakyah mereka melalui tulisan, wasilah yang paling berkesan hatta dalam agama kita sekalipun. Contohnya Bible yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu telah dinamakan al-Kitab. Mereka memilih nama ini kerana perkataan al-Kitab itu sangat dekat dengan umat Islam. Selain itu, buku Rahsia Jalan Yang Lurus (al-Mustaqim) telah dicetak sebanyak 10 000 naskhah dan diberi secara percuma kepada remaja-remaja Islam. Buku ini telah dicetak di Johor Bahru. Mereka menggunakan ayat-ayat suci al-Quran di dalamnya tetapi tafsir ayat-ayat ini telah mereka selewengkan.

Selain itu mereka turut menggunakan kaligrafi Arab untuk menyampaikan dakyah mereka dan isi kandungan Bible. Contohnya, menulis isi kandungan Matius, Lukas dan St. Matthew dalam bentuk kaligrafi Arab seperti yang telah dilakukan oleh umat Islam. Mungkin ada sesetengah daripada umat Islam, apabila terpandang kaligrafi-kaligrafi ini, mereka menyangkakan ianya tulisan daripada al-Quran, lalu membelinya, membingkaikannya, lalu digantung di ruang tamu dan bilik. Alangkah!

Terdapat satu lagi cara mereka menyebarkan dakyah yang mungkin tidak ramai antara kita yang menyedarinya. Melalui sukan.

Ahli Gusti pujaan ramai, Stone Cold membawa slogan Live and Die By The 3:16. Dan 3:16 itu ialah The Gospel of John Chapter 3 Verse 16!

Jadi, berhati-hati dan beringat-ingatlah wahai saudara-saudaraku. Kerana Yahudi dan Kristian itu tidak akan redha dan senang duduk kecuali kita, umat Muhammad ini bersekongkol dengan mereka dan masuk ke dalam agama mereka. Nauzubillahi min zalik!

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <