Saturday, April 16, 2005

BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL


Ketika membelek-belek naskhah pengenalan majalah terbaru keluaran Karangkraf Sdn. Bhd, Majalah E-Baca, saya tertarik untuk membaca kolum Wow Peliknya. Artikel pendek tentang alat The Empathy Bell Pregnancy Stimulator membuatkan saya teringat akan Mr. Lee Mingwei (Rujuk blog hudasoid dalam entrinya Melawan Sunnatullah). Mr. Lee merupakan lelaki pertama yang mengandung atau boleh saya katakan sengaja meminta untuk dimengandungkan.
Alat ini seperti baju panas lelaki dengan berat 16 kg. Ketika seorang lelaki memakainya, dia akan kelihatan seperti perempuan yang sarat mengandung dan akan merasai sendiri ketidakselesaan fizikal semasa wanita mengandung.
Mungkin Mr. Lee boleh mencuba alat ini terlebih dahulu tanpa perlu "berbangga" menjadi The First Pregnant Man @ The First pregnancy which against God's Law.
Saya petik sedutan wawancaranya bersama Janice Versalius, daripada majalah PaperVeins yang saya simpulkan petikan katanya ini sebagai tuntutannya terhadap persamaan hak antara lelaki dan wanita- persamaan hak untuk mengandung yang sememangnya tidak dapat diterima oleh insan yang punya Iman dan berakal waras.
Why shouldn't men carry children and care for a fetus the same way a women does? Why shouldn't a man bear a burden that women have always carried? On the other hand, why shouldn't a man be able to experience the same joy and excitement that a pregnant woman feels nurturing a child within her own body? Now I think men, as well as women, have more choices, more possibilities, more roles they can assume in their lives.
(Ghafirah : I believe men and women both have roles, that's the way we were intended to be.)

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <