Wednesday, April 27, 2005

Perjuangan Wanita Ikhwanul Muslimin.
(Zainab Al-Ghazali)
Thinkers Library Sdn Bhd, 1988


Bermula dari kamar 22 gerabak S1 keretapi Ekspres Langkawi hingga ke UIA, saya menguliti sebuah buku kecil yang saya ketemu sewaktu menyelongkar buku-buku abah di rumah. Saya belum habis melumati catatan kisah panjang perjuangan Zainab Al-Ghazali Al-Jabili ini. Zainab Al-Ghazali merupakan Ketua Umum Jammah Muslimah yang telah mengalami penyeksaan maha dahsyat di penjara sewaktu pemerintahan Gamal Abdel Naser. Beliau bersama Sayid Qutb, Abdul Fattah Abduh Ismail, Muhammad Yusuf Huways dan para pendidik di Darul Arqam telah ditangkap pada Ogos 1965. Dalam buku ini, Zainab Al-Ghazali melakarkan kembali proses penyiksaan dan kekejaman yang terpaksa dilaluinya selama hampir 6 tahun. Tentu saja sesiapa yang membaca tulisan ini akan berasa kagum dengan keimanannya kepada Allah dan keberaniannya menegakkan kebenaran. Srikandi Islam ini turut mengajar saya tentang erti keikhlasan terhadap persahabatan. Betapa beliau tidak sanggup mengkhianati Sayid Qutb dan Al-Hudhaibi meski ditawarkan jawatan menteri dan pelepasan dari seksaan.

Dia ditawar dengan jawatan menteri, pelepasan dari seksaan, diseksa dengan belati sebanyak 500 kali sehari, dibiarkan berhari-hari dalam sel yang dipenuhi air, dilepaskan dalam sel yang dipenuhi anjing-anjing liar dan tikus, dimaki dengan kata-kata penuh keji, diugut untuk diperkosa dan lain-lain penyeksaan yang tak terbayangkan oleh akal waras manusia. Namun kesemua bentuk penyiksaan ini tidak dapat menggugah keimanannya kepada Allah dan keberaniannya dalam mempertahankan perjuangannya.

Membaca siri-siri penyeksaan yang dialaminya, saya teringat cerpen tulisan Helvy Tiana Rosa, Maut di Kamp Loka- kisah survival para muslimah yang ditangkap dan disumbat dalam penjara yang penuh dengan seksaan dan kezaliman. Namun tentunya tulisan Zainab Al-Ghazali ini lebih menggugah jiwa saya kerana ia ditulis berdasarkan pengalamannya sendiri. Subhanallah! Kesabaran dan keberanian srikandi Islam ini banyak mengajar saya tentang erti pengabdian dan kecintaan yang sebenar kepada Allah S.W.T.

"Ya Allah! Apabila Engkau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli apa pun yang terjadi. namun perlindungan-Mu jauh lebih melapangkan daku. Aku berlindung dengan sinar wajah-Mu yang menerangi segala kegelapan memperbaiki segala urusan dunia dan akhirat. Jangan sampai aku terkena marah atau tertimpa murka-Mu. Kepada-Mu sajalah aku panjatkan keluh kesahku ini demi redha-Mu dan tiada keampuhan dan kekuatan kecuali dengan Engkau!" (Zainab Al-Ghazali)
(Ghafirah : Sedang baca jilid kedua daripada novel quartet, Mohd Affandi Hassan)

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <