Tuesday, May 03, 2005

Tentang Roti Sapu Mentega, Cappuchino dan Sepet.

"Pagi tadi saya bangun lewat. Subuh pun terlepas. Seperti biasa, saya mengeliat-ngeliatkan tubuh sambil menghampiri meja makan untuk bersarapan roti sapu mentega."

"Petang tadi saya jalan-jalan sekitar KL. Tiba-tiba saya terserempak dengan kawan lama saya. Kami ke satu cafe- sembang-sembang sambil minum Cappuchino. Selepas itu kami pergi menonton Sepet sama-sama."

"Ghafirah, berentilah tulis kat weblog cenggitu."

Lalu saya ketawa...

Saya kebetulan ketemu *hoca saya ketika mengunjungi Pesta Buku di PWTC Sabtu lepas. Faisal Tehrani bersama Tunggu Teduh Dulu, 1515 dan 1511 (Kombat) di Booth Rimba Ilmu, Utusan Publication Sdn Bhd.S eronok berbual dengan abang Faisal setelah lama tidak ketemunya. Tapi yang paling saya teruja (bercampur lucu) tentunya apabila dia mula menyusun baris-baris ayat tentang roti, cappuchino dan Sepet. Rupa-rupanya tanpa kami sedar, dia mengikuti penulisan weblog kami, anak-anak didik MPR nya :)

Tentunya, dari susunan ayat-ayat sinisnya, saya tahu bahawa beliau ingin menghantar pesan supaya weblog tidak dijadikan medan penulisan hal-hal remeh, cerita-cerita gosip dan peribadi. Sebaliknya perkembangan weblog di kalangan para penulis seharusnya dijadikan wadah penyalur maklumat, perkongsian ilmu dan ide.

Wallahua'lam.

(*Hoca- Cikgu. Faisal Tehrani pernah menggunakan perkataan ini dalam cerpen dan artikelnya di kolum Kembara Iman, Majalah i)

********

Cerpen vs Novel

Faisal Tehrani : Ghafirah jangan tulis novel lagi. Tulis cerpen banyak-banyak dulu.

Ghafirah : Kenapa?

Faisal : 2 sebab kenapa saya suruh Ghafirah tulis cerpen banyak-banyak. Satu, supaya dapat belajar dan faham tentang kepelbagaian teknik dan garapan cerita. Dua, bina grass-root dulu @ cari peminat.

Ghafirah : Oooo... :D

(Ghafirah : Pertama kali nampak live H.M Tuah dan Ramlee Awang Murshid)

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <