Thursday, July 06, 2006

ADUH KECEWA!

Dua anekdot di bawah ini sangat mengecewakan . Lebih kecewa daripada kecewa putus cinta :D



1.
Ketika Lutfi Ishak dengan nada bersungguh-sungguh bercerita kepada saya tentang pengguguran Faisal Tehrani daripada menjadi pembimbing MASTERA, sungguh saya terkejut dan ternyata berita itu amat mengecewakan. Lebih-lebih lagi apabila saya mengetahui tempat beliau itu digantikan dengan seorang penulis novel remaja yang glamornya ya, saya tak nafikan sangat glamour dan fofular di kalangan adik-adik di peringkat menengah yang sedang asyik masyuk dengan cinta, malahan mungkin budak-budak U yang kononnya berIQ pun suka dengan tulisannya yang menggunakan laras bahasa yang sempoi, ceritanya yang membelai jiwa dan perasaan, takderlah nak berat-berat kepala baca cerita Faisal Tehrani- pasal tasawwuflah, sufilah, pasal Melaka dan Nyemah Mulya macam dalam 1515, pasal Sultan Allauddin lah, kutuk AF dan hiburan macam dalam Advencer Si Peniup Ney, pasal tauhidlah macam dalam Tunggu Teduh Dulu.

Setelah perkara ini berlaku (pengguguran Faisal Tehrani sebagai pembimbing MASTERA), saya sudah jadi keliru dan buntu memikirkan entah kriteria apa dan bagaimana yang harus ada pada seseorang yang ingin dihantar sebagai pembimbing MASTERA itu sendiri.

Saya mengenali abang Faisal sebagai seorang sifu@hoca untuk penulis-penulis muda segenerasi saya. Saya kira, sahabat-sahabat saya yang lain juga akan bersetuju dengan pernyataan saya ini. Sejujurnya, saya sangat menyenangi apa sahaja buah tangannya- sama ada daripada genre cerpen, novel hinggalah kepada tulisan-tulisan kembaranya ke Turki dalam Majalah i, tulisannya dalam Fokus SPM dan bimbingan penulisannya dalam Dewan Siswa juga yang terkini, penulisannya dalam blog. Faisal dilihat sangat matang dan jujur dalam setiap tulisan-tulisannya. Beliau selalu menimbulkan sesuatu yang baru, segar dan mampu memikat khalayak pembaca yang ingin berfikir.

Penggugurannya ke MASTERA bagi saya adalah suatu kerugian kepada khalayak sastera tanah air dan ia sangat mengecewakan banyak pihak. Tanyalah sesiapapun daripada khalayak sastera, pasti banyak yang kecewa dengan keputusan ini (kecuali mereka yang mempunyai kepentingan sendiri).

Wallahu’alam.


2.
Satu lagi berita yang mengecewakan kami- Majalah Tunas Cipta, majalah untuk penulis-penulis muda terbitan DBP khabarnya akan mati pada penghujung tahun ini. Patutlah edarannya di serata Malaysia nyawa-nyawa ikan, rupanya-rupanya memang ingin dibunuh.

Aduh! Betul-betul kecewa!

1 comment:

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » » »

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <