Thursday, July 06, 2006

PILIHLAH- MAHU UNTUNG ATAU RUGI?

Semalam saya mendapat panggilan telefon daripada Ustazah Fuziah Sani (pengetua Sek. Men. Keb. Agama (P) ketika saya berada dalam menengah rendah di sana ketika itu). Beliau mengajak saya menziarahi seorang adik berusia 16 tahun yang sedang berjuang melawan kanser tiroid. Saya menyatakan persetujuan kerana memang sewaktu sakit dulu saya pernah berazam dan berjanji kepada diri sendiri, andai saya sudah sembuh, saya akan berkongsi pengalaman dan ingin berbakti kepada sesiapa sahaja yang memerlukan.

Dan hari ini, saya, Ustazah Fuziah dan Ain (puteri ustazah, juga sahabat saya) ke rumah adik Husna, pelajar tingkatan 4, Sek. Men. Keb Agama (P) Kangar.

Alhamdulillah, penerimaannya baik dan daripada kaca matanya, terpancar semangat dan ketabahan yang menyala-nyala. Alhamdulillah, dia tidak menjadi gadis yang murung dan bersedih dengan dugaan yang dihadapinya. Sungguh! Di wajahnya terpancar cahaya keberanian dan kecekalan. Dalam hati, saya berkata- ini suatu petanda yang baik!

Insya Allah, saya yakin dan percaya, semangat, ketabahan dan kesabaran itulah selain daripada keyakinan yang tinggi kepada Allah yang Maha Penyembuh, bakal memberikan kekuatan kepadanya serta ibu dan ayahnya untuk terus sabar dan tabah menghadapi ujian Allah ini. Mudah-mudahan.

Teringat kata-kata abah kepada saya- Pengalaman itu meski manis atau pahit, setiap satunya menjadi pedoman hidup, dan pengalaman-pengalaman inilah yang sedang mengisi setiap sudut kehidupan kita di dunia ini. Kesusahan, kesukaran dan kesakitan semuanya adalah pengalaman yang mematangkan. Setiap daripada ada ganjaran di sisi Allah.

Sama ada kita inginkan keuntungan dan ganjaran syurga daripadanya dengan redho dan sabar atau kita hanya ingin rugi dan pulang ke akhirat dengan tangan kosong sahaja dan hanya mendapat kesakitan percuma dengan mengeluh atau menyalahkan Tuhan, pilihannya ada di tangan kita.

Pilihlah- mahu untung atau rugi?

2 comments:

Anonymous said...

Cool guestbook, interesting information... Keep it UP
» » »

Anonymous said...

Very nice site! » »

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <