Friday, May 08, 2009

MASUKLAH DARI LIMA PINTU INI, WAHAI PARA PEMIMPIN!

Ketika keadaan politik di Malaysia masih belum benar-benar stabil, (terutama ketika merujuk kepada situasi di Perak), saya teringat catatan Bediuzzaman Said Nursi, tokoh mujaddid Turki yang membahagikan kehidupannya kepada Said Lama, Said Baru dan Said Ketiga, juga yang terkenal dengan Risale-I- Nur nya itu, tentang lima prinsip penting yang harus dipegang oleh para pemimpin.

Said menamakan kelima-lima prinsip yang harus dipatuhi oleh pemimpin dan negarawan ini sebagai pintu kerana hanya melalui pintu-pintu ini sajalah, sesebuah negara akan mencapai puncak kegemilangannya dan rakyat mampu hidup dengan aman.

Pintu pertama, menurut Said ialah kesatuan hati. Said yang ketika itu merujuk kepada Empayar Turki Uthmaniyyah, menyeru kepada kesatuan dan rasa kebersamaan seluruh rakyat dalam menentang nasionalis dan menentang orang yang menyeru kepada perpecahan.

Pintu kedua: Kecintaan kepada negara- Seluruh masyarakat haruslah mempunyai perasaan ingin mempertahankan negara dan bangsanya serta menanamkan rasa kecintaan dan kasih sesama mereka.

Pintu ketiga: Pendidikan- Kebudayaan dan pendidikan haruslah dijaga, diangkat dan dipertahankan. Memusnahkan dan mempertaruhkan pendidikan, bererti telah memusnahkan dan menggadaikan anak bangsa sendiri.

Pintu keempat: Usaha- Semua rakyat haruslah sentiasa diberi peluang untuk berusaha dalam mencari pekerjaan dan menerima bayaran yang setimpal dengan usaha dan kerjanya.

Pintu kelima: Menolak dan meninggalkan sikap suka bermewah-mewahan. Menurut Said, sikap inilah penyebab kepada penyakit-penyakit negatif di kalangan para pemimpin.


Adakah kelima-lima pintu ini telah pun berjaya dibuka dan dimasuki oleh para pemimpin kita? Dalam ripuh dan kacau-bilau politik, ayuh, renungkan bersama…

3 comments:

Nizam Ahmad said...

huhu baguslah dah aktif semula. antara disember hingga mac hilang ke mana? huhu~

Nafastari said...

Semogalah pemimpin kita rajin menuntut ilmu dan menjumpai prihal tentang lima pintu ini.

firUz AbaDi said...

jadi siapa yg memimpin "pemimpin" ke lima pintu itu kalu tidak ulama.
tapi syng yg di katakan ulama kini, itu yg menutup pintu2 tersebut.
blog yg sangat baik....teruskan....kami ini tangan2 menerima. hu hu hu

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <