Sunday, May 03, 2009

SEKEPING HATI DIBAWA BERLARI…



Al-Ghazali merupakan salah-seorang mujaddid yang sangat saya “gilai”. Tentunya tulisannya tentang “hati” antara yang menakjubkan. Al-Mawdudi mengklasifikasikan hujjatul Islam ini sebagai salah-seorang mujaddid selain Umar al-Aziz, Ibn Taimiyyah, juga Shah Waliyullah. Dalam bukunya Munqidh Min al-Dolal, al-Ghazali mengiktiraf ahli sufi sebagai pencari kebenaran (the seeker of truth) yang sebenar setelah dia meneliti kandungan dan metod kelompok lainnya; mutakallimun, batiniyyah, dan ahli falsafah.

Al-Ghazali diiktiraf oleh sesetengah ulama’ dan pemikir Islam sebagai ahli tasawwuf sunni yang menyucikan kembali tasawwuf daripada anasir-anasir tasawwuf falsafi yang menyesatkan. Tumpuan utama tasawwuf ialah penyucian hati, dan sebetulnya inilah ajaran murni yang dibawa oleh junjungan besar Rasulullah S.A.W dan layaklah Rasulullah itu sebagai model ahli sufi yang terbaik.

Manusia terdiri daripada dua komposisi; fizikal dan spiritual. “Hati” (soul) merupakan aspek spiritual dan ruhiyyah manusia yang merupakan aspek terpenting dalam pembentukan akhlak seseorang manusia. Apabila seorang teman bertanya tentang bagaimana untuk mendapatkan ketenangan hati, saya langsung teringat perbicaraan “hati” oleh hujjatul Islam ini. Hati itu seperti cermin, harus dibersihkan daripada debu kotoran agar dapat memantulkan refleksi dan imej yang sebenar.

Bagaimana membersihkan hati? Ia sudah pun digariskan oleh Ghazali dengan begitu jelas. “Mujahadah” dan “riyadah”. Seseorang manusia perlu berusaha dan dia boleh melatih dirinya untuk menjadi seorang yang berakhlak mulia. Sedangkan binatang pun mampu dilatih, inikan pula seorang insan kerana hati itu berbolak-balik. Mampu didorong ke arah kebaikan dan mampu dicondong ke arah kebatilan. Dan atas dasar inilah, terdapat tiga peringkat hati yang diklasifikasikan oleh Ghazali: Nafsu al-Mutmainnah (yang selalu didorong ke arah kebaikan), Nafsu Lawwamah (yang adakala didorong ke arah kebaikan dan adakala ke arah kebatilan) dan Nafsu Amarah Bi al-Su’ (yang selalu didorong ke arah kejahatan).

Jadi, bukanlah sesuatu yang mustahil untuk kita sama-sama berusaha untuk mendorongkan hati ke arah kebaikan. Ingat selalu pesan nabi, ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah manusia itu, dan sebaliknya, apabila ia busuk dan buruk, maka buruklah jua manusia itu. Dan seketul daging itu, ialah sekeping hati yang ada dalam diri setiap insani.

No comments:

Menukang Arca Hikmah

ASMAUL HUSNA

AL WAQTU KAS SAIF

...MENGHITUNG HARI...

About Me

Pelajar Ijazah Sarjana (Usuluddin dan Pemikiran Islam) UIAM. Boleh dihubungi di ghafirah_idris@yahoo.com dan ym: ghafirahidris

HIWAR

Followers

> Pengunjung <